www.mazepa.fora.pl

Nauka, kultura i rozrywka

Forum www.mazepa.fora.pl Strona Główna -> Architektura -> Kolej Metropolitalna w Gdańsku
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Kolej Metropolitalna w Gdańsku
PostWysłany: Pon 11:49, 07 Kwi 2008
tomaszek1958
Zastępca Admina
Zastępca Admina

 
Dołączył: 22 Lis 2005
Posty: 6951
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdańsk Wrzeszcz
Płeć: Mężczyzna





Kolej Metropolitalna w Gdańsku




Trójmiasto nie składa broni w walce o kolej metropolitalną i w dalszym ciągu chce, aby do jej budowy dołożyła się Unia Europejska. Ministerstwo infrastruktury dało kolei drugą szansę.


Prezydenci Gdańska, Gdyni i Sopotu wspólnie z marszałkiem woj. pomorskiego wysłali w czwartek w tej sprawie list do ministra infrastruktury i ministra rozwoju regionalnego. Szansa na powodzenie jest ponoć duża.

Trójmiejskie władze chcą, aby kolej metropolitalna znalazła się na liście projektów transportowych związanych z organizacją Euro 2012, które byłyby finansowane z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko. W styczniu tego roku idea ta nie znalazła uznania w oczach ministerialnych urzędników i kolej została pominięta. Lista ciągle jest jednak aktualizowana. Resort infrastruktury zwrócił się więc do marszałka województwa o ponowne uzasadnienie budowy drugiej nitki SKM.

- Merytorycznie projekt broni się sam. Jest ponadregionalny, kompleksowy, załatwia sprawę transportu na mistrzostwa Europy, znacząco odciąża transport drogowy, jest przyjazny środowisku - wylicza marszałek województwa pomorskiego Jan Kozłowski. -W większości dużych miast na świecie podstawą komunikacji jest transport szynowy i nie wyobrażam sobie, że u nas byłoby inaczej - dodaje.

O powodzeniu KM ma zdecydować to, że Gdańsk, Sopot, Gdynia i samorząd wojewódzki wspólnie lobbują za jednym projektem, a nie tworzą swoje własne. Ma to przekonać władze centralne, że nowe trasy i pociągi przysłużą się całemu regionowi, a nie poszczególnym miejscowościom.

- Jest duże prawdopodobieństwo graniczące z pewnością, że decyzja będzie dla nas pozytywna - mówi Jan Kozłowski.

Gdyby optymizm marszałka i pomorskich urzędników znalazł potwierdzenie w faktach, to pieniądze unijne stanowiłyby połowę ze 170 mln euro, które przewidziane są na realizację pierwszego etapu przedsięwzięcia. Reszta pochoziłaby z budżetu województwa pomorskiego.

W pierwszej fazie, która gotowa byłaby jeszcze przed Euro 2012, linia połączyłaby centra Gdańska i Gdyni z lotniskiem w Rębiechowie, a także z osiedlami mieszkaniowymi tzw. górnego tarasu obu miast (m.in. Morena, Osowa, Karwiny). Modernizowane byłyby również kolejowe trasy z Trójmiasta do ważniejszych miejscowości kaszubskich (Kościerzyna, Kartuzy).

W dalszej perspektywie pociągi miałyby kursować m.in do lotniska w Gdyni–Kosakowie. Według prognoz pociągi kursujące nową linią przewoziłyby w 2015 roku ok. 6-7 mln pasażerów.


Decyzja, czy kolej metropolitalna trafi na listę indyktatywną programu Infrastruktura i Środowisko zapadnie w ciągu kilku miesięcy.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 8:25, 08 Kwi 2008
Gość

 





To dobry pomysł. Oby tylko udało się to zrobić.


Tongue
PostWysłany: Wto 8:44, 08 Kwi 2008
Gość

 





Cytat:
Proponowana trasa Kolei Metropolitalnej

Autorami koncepcji przebiegu trasy KM są dr Marcin Wołek z Uniwersytetu Gdańskiego oraz doktorzy Andrzej Massel i Krzysztof Żółtowski z Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa.

Zgodnie z ich koncepcją, od przystanku SKM Gdańsk Zaspa tory poprowadzonoby starym nasypem kolejowym. Istniejący już wał należałoby poszerzyć tak, aby biegły nim dwa tory kolejowe. W związku z biegiem linii tramwajowej, nasyp trzeba by także podwyższyć przy ulicy Wita Stwosza. Nieopodal powstałby przystanek przy ul. Abrahama, a kolejne na Niedźwiedniku i oraz za mostem przy ul. Rakoczego.

Następne przystanki mogłyby być usytuowane w okolicach Jasienia i dalej kolej kierowałaby się już w stronę lotniska. Dokładny przebieg linii w okolicach terminalu jest wciąż do ustalenia. Należałoby zmienić plany zagospodarowania przestrzennego, które nie przewidują inwestycji kolejowych w tym rejonie.

Dalej linia przebiegałaby przez stację Osowa PKP oraz pod wiaduktem przy ulicy Kielnieńskiej. I wreszcie pasażerowie dojeżdżaliby na Karwiny do stacji Wielki Kack i ulicy Wielkopolskiej.
PostWysłany: Pon 10:06, 19 Sty 2009
Gość

 





Jakoś do tej pory nic się nie dzieje Tongue
PostWysłany: Pon 10:21, 02 Mar 2009
tomaszek1958
Zastępca Admina
Zastępca Admina

 
Dołączył: 22 Lis 2005
Posty: 6951
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdańsk Wrzeszcz
Płeć: Mężczyzna





Anonymous napisał:
Jakoś do tej pory nic się nie dzieje Tongue




Wygląda to tylko na"szum propagandowy", a rzeczywistość jest inna.



Kwasny


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 9:34, 08 Lut 2011
Gość

 





Harmonogram budowy linii Wrzeszcz – Rębiechowo

W związku z opóźnieniem studium wykonalności PKM, Urząd Marszałkowski zmienił harmonogram budowy linii Wrzeszcz -Rębiechowo. Urzędnicy wciąż zapowiadają jednak, że otwarcie linii wiosną 2015 r. jest realne.

W styczniu okaże się, czy Komisja Europejska sama dokończy studium. Z taką inicjatywą wystąpił polski oddział JASPERS, agendy KE zajmującej się m.in. analizą inwestycji powstającej za pieniądze UE. Jeśli centrala JASPERS nie wyrazi zgody na dokończenie studium, wówczas zostanie ogłoszony przetarg. Studium ma zostać skończone do połowy 2010 r.

Za kilka tygodni ma być gotowa analiza, czy do budowy PKM opłaca się stworzyć spółkę samorządową, czy podmiot partnerstwa publiczno-prywatnego. Na tej bazie, zarząd województwa w lutym podejmie wiążące decyzje.

Po zakończeniu studium, Urząd Marszałkowski wystąpi do RDOŚ o decyzję środowiskową, a następnie -do wojewody o decyzję lokalizacyjną.

Na początku 2011 r. do Komisji Europejskiej zostanie wysłany wniosek o unijne dofinansowanie. Wstępnie na PKM Unia zapisała 306 mln zł, w ciągu 3-4 miesięcy okaże się, czy uda się zwiększyć dofinansowanie. Niezależnie od tego, jaka będzie finalna kwota, trzeba złożyć formalny wniosek o finansowanie. Jego rozpatrywanie powinno się zakończyć w połowie 2011 r.

Po zakończeniu procedur UE, Urząd Marszałkowski rozpisze przetarg na linię Wrzeszcz -Rębiechowo, w trybie “Zaprojektuj i wybuduj”. Prace miałyby się rozpocząć jesienią 2011 r., termin to 40 miesięcy.

Budowa linii rozpocznie się od miejscowości Rębiechowo (gdzie nowa trasa połączy się z linią Gdynia -Kościerzyna) w kierunku lotniska. Samorządowcy mają nadzieję, że podczas Euro 2012 będzie można dojechać pociągiem do lotniska od strony Gdyni. Przy lotnisku powstałby wówczas prowizoryczny peron. # Budowa całej linii ma się zakończyć wiosną 2015 r. Rozliczenie ma nastąpić jesienią 2015 r.

Źródło:
4.1.2010
Polska Dziennik Bałtycki str. 16 Pomorska Kolej Metropolitalna
PostWysłany: Wto 9:46, 08 Lut 2011
tomaszek1958
Zastępca Admina
Zastępca Admina

 
Dołączył: 22 Lis 2005
Posty: 6951
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdańsk Wrzeszcz
Płeć: Mężczyzna





Najnowsza prezentacja dotycząca Kolei Metroplitarnej

http://www.pkm-sa.pl/glowna/wp-content/uploads/2011/01/PKM-prezentacja-na-ZWP-130111_wersjaOstateczna_OK.pdf


Wycinka drzew i krzewów oraz prace saperskie na terenach przyszłej linii PKM


Data: 28 Grudzień 2010 . Autor: pkm-sa

Trwają prace przygotowawcze na budowie PKM w Gdańsku. Zimowa aura wymusiła wprawdzie przerwanie prac saperskich, cały czas trwa jednak wycinka krzewów i drzew do 10 lat rosnących na terenie przyszłej inwestycji.

Pierwsze roboty przygotowawcze na budowie PKM rozpoczęły się, jak już pisaliśmy wcześniej, na przełomie listopada i grudnia 2010 r. Na teren przeznaczony pod budowę nowej linii PKM weszli wówczas saperzy oraz dendrologowie, których zadaniem jest inwentaryzacja wszystkich ponad 10-letnich drzew, jakie trzeba wyciąć w związku z inwestycją. Po jej zakończeniu spółka PKM posadzi w okolicy identyczną liczbę nowych drzew tych samych gatunków.

Trwająca obecnie wycinka drzew i krzewów rosnących w miejscu przyszłej linii PKM powinna zakończyć się do 28 lutego 2011 r. W tym samym terminie planowane jest także zakończenie prac saperskich, które obecnie – ze względu na zbyt grubą warstwę śniegu – zostały czasowo wstrzymane.
Do połowy grudnia pracującym na budowie PKM saperom udało się jednak odnaleźć już 9 granatów moździerzowych kal. 82 mm, 3 pociski artyleryjskie kal. 88 mm, jeden granat ręczny RG-42 oraz ponad 60 szt. różnego rodzaju fragmentów bomb, pocisków, granatów moździerzowych i łusek. Wszystkie pochodzące z II wojny światowej niewybuchy i niewypały przekazane zostały do utylizacji wojskowym patrolom saperskim.


[/b]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Kolej Metropolitalna w Gdańsku
Forum www.mazepa.fora.pl Strona Główna -> Architektura
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin